Περισσότερα από 500 Προσαγορεύματα της Παναγίας «Θεοτοκωνύμια» και ο συμβολισμός.
Τα Προσαγορεύματα ή Θεοτοκωνύμια δηλώνουν την λατρεία των πιστών στο πρόσωπο της Παναγίας. Η πίστη, ή αγάπη, ή έμπνευση αγιογράφων, λογίων αλλά και του πιστού λαϊκού προς την Παναγία αποτυπώνεται με τα προσαγορεύματα λατρείας της Παναγίας σε όλη την χώρα.
Τα προσαγορεύματα προέρχονται από διάφορους λόγους: όπως ή αγιογραφία έχει αναπτυχθεί μέσα από τον ιδιαίτερο κύκλο αγιογράφησης εικόνων της Παναγίας στην πάροδο των αιώνων από τις διάφορες σχολές της Βυζαντινής, της Κρητικής, της Μακεδονικής. (Πλατυτέρα, Γλυκοφιλούσα, Βρεφοκρατούσα, Θρηνούσα, κ.ά.) ή υπό την Θεολογική ιδιότητα. (Ελεούσα, Μεγαλόχαρη, Κυρά, Πάντων Ελπίς κ.ά.) ή από την παλαιότητα του εικονίσματος. (Γερόντισσα, Μαυριώτισσα κ.ά.) ή από τον κτήτορα του ναού ή της μονής (Καπνικαρέα, Κοροβιλιά, Γλυκειά κ.ά.) ή από την τεχνοτροπία του ναού Της (Θολοσκέπαστη, Πελεκητή, Κρεμαστή κ.ά.) ή από τα θαύματα της Παναγίας (Γιάτρισσα, Ελεούσα, Θεραπεία, Φανερωμένη, Μυροβλύτισσα κ.ά.) ή από τον μήνα που εορτάζεται ή Παναγία (Αυγουστιανή, Δεκαπεντούσα, Γριτιανή κ.ά.) ή εγκωμιαστικά από την αγάπη, την λατρεία και την πίστη των πιστών, με επίθετο και πρώτο συνθετικό τον χρυσό (Χρυσοσπηλιώτισσα, Χρυσοπηγή, Χρυσοχεριά, Χρυσοβαλάντου κ.ά.) ή αυτά που τις έδωσαν οι Υμνογράφοι της εκκλησίας που προέρχονται από τον Ακάθιστο Ύμνο (Κεχαριτωμένη, Υψηλοτέρα, Καθέδρα, Αμόλυντος κ.ά.).
Ίσως ο μεγαλύτερος αριθμός προσαγορευμάτων της Παναγίας συναντάται από τον Τόπο Της στα προσκυνήματα σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδος, της Μεγαλονήσου της Κύπρου και στην Κωνσταντινούπολη που γιορτάζονται προς τιμή της Παναγίας στις Θεομητορικές Εορτές όλου του χρόνου.
Όλα τα προσαγορεύματα της Παναγίας «Θεοτοκωνύμια» έχουν ένα κοινό συμβολισμό των πιστών, να τιμούν με μεγαλοπρέπεια λαμπρότητα αλλά και ευλάβεια την Κοίμηση της Θεοτόκου με αμέτρητα τελετουργικά, ήθη, έθιμα και παραδόσεις δηλώνοντας την λατρεία στο πρόσωπο της Παναγίας αναγνωρίζοντας ότι πρόκειται για την μητέρα όλων των Χριστιανών.